Przed zakupem danego suplementu diety, zawsze warto się zastanowić nad tym, czy rzeczywiście jest on w ogóle potrzebny i niezbędny. Dobrze jest też skonsultować się wcześniej z lekarzem czy diabetykiem oraz wykonać badania, które potwierdzą niedobór danej witaminy czy innego składnika mineralnego w organizmie. W praktyce może się bowiem okazać, że pojawiające się objawy, które łączy się powszechnie z niedoborem jakiegoś składnika czy witaminy,  mogą mieć związek ze stanem chorobowym, który leczy się nie suplementami diety, ale lekami.

Okazuje się też, niestety, że informacje podawane przez producenta suplementu na opakowaniu, nie zawsze są zgodne ze stanem faktycznym. Warto jednak stawiać na suplementy diety od sprawdzonych producentów, znanych na rynku, którzy zajmują się też produkcją leków. To już wymaga bowiem dostosowania się do bardzo rygorystycznych wymagań produkcyjnych.  Na pewno sporą zaletą jest fakt, że dany producent swoje suplementy diety poddaje odpowiednim badaniom klinicznym.

Na tym jednak nie koniec. Wybierając suplement warto też zwrócić uwagę na formę, w jakiej dany składnik jest obecny w produkcie. W praktyce są bowiem formy lepiej i gorzej przyswajalne przez ludzki organizm. Przykładem są suplementy magnezu.  Okazuje się, że związki nieorganiczne magnezu takie jak tlenek magnezu czy węglan magnezu są słabo wchłaniane (od 3 do 40%), z kolei związki organiczne, a więc mleczan magnezu czy cytrynian  magnezu cechują się przyswajalnością na poziomie nawet 90%.

suplementy

Jeszcze innym istotnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę jest oczywiście dawka danej substancji w określonym suplemencie diety. Produkt, który w zalecanej dziennej porcji dostarcza do organizmu niewielką ilość danej witaminy czy składnika mineralnego (do 10% jej zalecanego dziennego spożycia)  tak naprawdę nie wywiera żadnego wpływu na zdrowie. Z drugiej strony, spożywanie każdego dnia, kilku suplementów diety, które dostarczają do organizmu 100% dziennego zalecanego spożycia danego składnika to pierwszy krok na drodze do jego przedawkowania. Zawsze trzeba więc sprawdzać skład każdego suplementu diety, aby nie przyjmować kilka razy dziennie tych samych minerałów i witamin.

Konsultacja lekarska jest obowiązkowa w przypadku osób, które cierpią na schorzenia przewlekłe takie jak miażdżyca czy cukrzyca. Wskazaniem do wizyty u lekarza powinno być również długotrwałe przyjmowanie leków. Suplementy diety mogą bowiem wchodzić z nimi w interakcje i tym samym, zmieniać ich działanie.

Ponadto suplementy diety powinno kupować się tylko i wyłącznie w aptekach. Preparaty kupowane w sieci z niesprawdzonego źródła mogą w praktyce być szkodliwe dla zdrowia czy życia. Tak jest w przypadku suplementów pochodzących z Chin, które zawierają niekiedy pochodne amfetaminy.

Suplementy, dobrze dobrane, są wsparciem dla zdrowej diety, ale jej nie zastępują. To nie leki, a więc nie leczą. Należy je spożywać tylko po wcześniejszej konsultacji z lekarzem czy dietetykiem, aby nie wyrządzić sobie krzywdy.

Warto przeczytać