Zima wita!

Bardzo istotne w diecie są witamy u sportowców w czasie zimy. Poniżej funkcje jakie pełnią niektóre z nich i czemu trzeba uzupełniać ich ilość, szczególnie gdy jest się osobą aktywną fizycznie.

Organizm i witaminy

Ciało człowieka może prawidłowo funkcjonować dzięki witaminom. To one odpowiadają za liczne procesy definiujące odpowiednie działanie organizmu wliczając w to pracę różnych układów czy metabolizm. Istotne są jeśli patrzymy na nie pod względem posiadanej energii do pracy i regeneracji. Jeśli ma się ich zbyt mało, stan włosów, skóry i paznokci, a także wzroku ulega pogorszeniu, nie wspominając o problemach z koncentracją i częstych bólach głowy.

Które witaminy powinno się przyjmować zimą? W tym okresie witaminy mają duże znaczenie jeśli patrzy się na odporność i stan ciała. Szczególnie należy skupić się na witaminie D - odpowiedzialna za regenerowanie się komórek i tkanek i definiująca jak gęste są kości, a także poprawiająca krążenie; i C - wzmacnia odporność.
Bez względu na porę roku, osoby aktywne fizycznie muszą zainteresować się dostarczaniem organizmowi wit. B6 - jeśli jedzą więcej białek i niż przeciętnie się wymaga; wit. E - jeżeli w diecie przewyższają tłuszczowe kwasy nienasycone; wit B1 - gdy dużo jemy węglowodanów przetworzonych i tych z odżywek.

Efekty

Dzięki powiększeniu poziomu witamin regeneracja organizmu poprawi się, a odporność powiększy. Uzyska się większą energie do ćwiczeń i zmniejszą się lub całkowicie znikną kłopoty skórne, metaboliczne czy z układem nerwowym.

Trening

Dla osób trenujących stworzono dedykowane im witaminowe kompleksy. Wszystko przez zużywanie większej ilości witamin, a te pełnią ważne funkcje jeśli, zwłaszcza jeśli się jest aktywnym. Zależnie od tego, o jakiej mówimy da się wymienić między innymi uregulowanie funkcjonowania krwionośnego układu i działania serca - jeśli chodzi o witaminę B9; mają wpływ na proces regeneracji mięśni i rozbudowywanie ich po ukończonym treningu - odnosi się do witaminy D; czy chociażby mają wpływ na poprawne funkcjonowanie hormonalnego układu oraz biorą udział w metabolizmie - wit. B3 i B2.
Jeśli chodzi o minerały - magnez, sód i potas umożliwiają odpowiednie działanie nerwowego układu.

suplementy diety

Naturalne vs syntetyczne

Witaminy dzielimy na te uzyskiwane naturalnie i te spożywane jako suplementy czyli syntetyczne. Spożywane witaminy mają lepszą opinię od tych drugich, ale czy oznacza to bezużyteczność syntetycznych odpowiedników?
Obojętnie jak przyjmujemy witaminy, nigdy nie wchłoną się one w 100%, głównie przez inne chemiczne związki towarzyszące witaminom czy chociażby stan w jakim znajduje się przewód pokarmowy. Witaminy naturalne są lepsze ponieważ chociażby wit. E ma 8 chemicznych związków, gdy w syntetycznym jest wyłącznie jeden. Z drugiej strony - syntetyki mają dawki wyższe i łatwo jest nimi uzupełnić wszelkie braki. Na przykład wit. czy foliowy kwas lepiej się przyswaja i wykorzystuje przez ciało człowieka.

Zima - wszystkie witamy są ważne i umożliwiają zachowanie prawidłowej homeostazy. Dostarczenie witamin jest możliwe jeśli spożywane posiłki są urozmaicane i posiadają dużą ilość różnych warzyw. Dobrze jest decydować też na te określane jako "super food". Braki da się uzupełnić suplementami, ale nie można polegać tylko na nich.

Warto przeczytać